Національний театр імені М.С.Щепкіна: у руслі світових тенденцій

15 лютого на щепкінській сцені з успіхом пройшов передпрем’єрний показ балетної вистави за романом давньогрецького автора Лонга. Створення літературного першоджерела датується приблизно II-м століттям нашої ери, а сам роман належить до п’ятірки канонічних творів цього жанру.
Що ж стосується самого автора, то його талант у світовій літературі отримав належне визнання. Достатньо підкреслити, що на ім’я цього античного генія рівнявся сам великий Шекспір.
Події відбуваються на легендарному острові Лесбос. Головні герої – Дафніс і Хлоя – опиняються у складній любовній ситуації, яка ставить під загрозу їхні почуття. Проте згодом за допомогою «вищих сил» любов все одно бере гору.
Балетна вистава щепкінців під назвою «Дафніс і Хлоя» підхоплює цей животворний романтичний пафос, водночас спираючись на цілком оригінальне лібрето, яке дещо виходить за рамки початкового тексту.
Балетмейстер-постановник вистави Віктор Байстрюченко (до речі, одночасно і автор згаданого лібрето) взявся за цю роботу з однією головною метою – запропонувати власну версію відомого літературного шедевру, який міг би стати своєрідним гімном коханню. В цьому плані «Дафніс і Хлоя» за своїм високим пафосом продовжує естафету, підхоплену балетним спектаклем «Панночка і Хуліган» на музику Дмитра Шостаковича у постановці цього ж майстра.
За оцінками фахівців, музика відомого французького композитора Моріса Равеля, покладена в основу вистави, характерна досить нетиповою ритмікою, що створює певні додаткові труднощі у оформленні балетного малюнка. Однак, всупереч цим обставинам, виконавцям цілком вдається, не збиваючись з ритмічних ліній, вибудувати філігранні пластичні образи і досягти досконалих форм як парних, так і складних ансамблевих хореографічних композицій. Вражає своєю віртуозністю гра не лише провідних представників щепкінської балетної школи, таких як: Віктор Байстрюченко, Дарина Байстрюченко, Сергій Великодний, Анна Пахомова, Сергій Єрошкін, а й зовсім молодих виконавців, а це, зокрема: Владислав Божок, Назар Мачула, Андрій Шелюхаєв та інші талановиті митці.
Прикметною обставиною є те, що для учня Сумського фахового коледжу культури і мистецтв імені Д.Бортнянського Кирила Горбунова виконана ним головна роль Дафніса – перша у його мистецькій кар’єрі. Між тим, незважаючи на вік, дебютант Національної сцени проникливо і майстерно вміє передати портретні риси, тонкі психологічні нюанси характеру свого героя, заворожує свіжістю рухів і юними променями піднесеної натури персонажа.
Яскравою особливістю постановки, без перебільшення, можна вважати хорові партії, органічно вписані у загальне художнє полотно. Проникливе вокальне виконання вражає своєю всеохоплюючою драматичною силою (хормейстер – заслужений працівник культури України Катерина Докукіна). Хор у виставі, безперечно, виступає виразною самостійною дійовою особою, що надає постановці потужної вокальної глибини і проникливої символіки.
Спільний ефект неможливо уявити без живого оркестрового звучання, яке наповнює собою всю атмосферу сценічного твору. На думку головного диригента оркестру, заслуженого працівника культури України Віталія Таміліна, творчість Моріса Равеля – дуже складне музичне явище, що потребує відповідної досконалості музикантів. Це справжній іспит для кожного з оркестрантів, який вони витримали на відмінно, вкладаючи максимум зусиль і власної майстерності буквально у кожну ноту.
Самовіддана робота славетного музичного колективу, без сумніву, помітно збагатила загальну естетичну палітру балетної вистави.
Керівник театру, послідовний натхненник художнього проєкту, заслужений діяч мистецтв України Микола Юдін наголошує, що застосований до постановки принцип багатожанровості – це не випадкова примха творців вистави, а чітке віддзеркалення світових мистецьких тенденцій. Адже сучасний театр впевнено демонструє тяжіння до різножанрового універсалізму, закладаючи нові вектори мистецького розвитку. Наслідуючи ці тренди, щепкінці акумулюють найкращий світовий досвід, підсилюють свій творчий потенціал, щедро віддаючи його вдячному глядачеві. Враховуючи, що наразі щепкінці є одним з наймолодших професійних театральних колективів України, це додає надії на подальші успішні творчі перспективи.
Прем’єрна зустріч з балетом «Дафніс і Хлоя» чекає на шанувальників прекрасного у суботу, 26 лютого, на основній сцені Національного академічного театру імені М.С.Щепкіна!
наверх